![]() | Pobierz dokument praca.magisterska.a11440.dokumenty.2.doc Rozmiar 75 KB |
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA USŁUG
Pojęcie, rodzaje, klasyfikacja, cechy usług.
Udział usług w PKB (Polska) - 60 - 70%
Udział usług w PKB (UE) - ok. 80%
Przemysł i rolnictwo - 20% (jeśli chodzi o PKB i zatrudnienie)
rozwój przemysłu
bogacenie się społeczeństw
postęp techniczny i technologiczny
To wszystko napędza rozwój sektora usług.
Poziom rozwoju jest miernikiem rozwoju poszczególnych państw.
Usługa - świadczenie czynności, zaspokajających określone potrzeby określonego odbiorcy, którym może być jednostka, społeczeństwo, samorządu terytorialnego, pod warunkiem, że nie powstała nowa postać uprzedmiotowiona (definicja wyklucza pewne rodzaje usług np. budowlane - powstaje nowy dom)
„To co nie jest przemysłem i rolnictwem, jest usługą”
prof. Lange
PODZIAŁ USŁUG
rynkowe
Dostarczane do odbiorcy za pośrednictwem rynku, są przedmiotem aktu kupna - sprzedaży, są odpłatne, nie mogą być przedmiotem handlu międzynarodowego
nierynkowe
Nie są dostarczane do odbiorcy za pośrednictwem rynku i nie stanowią przedmiotu aktu kupna - sprzedaży (personel domowy), usługi odpłatne w sposób nierynkowy - służba zdrowia, szkolnictwo publiczne, służby porządkowe, policja, aparat władzy, wymiar sprawiedliwości.
Kryterium - potrzeba, odbiorca - podział
produkcyjne - współdziałanie w procesie produkcji, ale nie może w jego wyniku powstać nowy produkt; świadczenie na rzecz podmiotów gospodarczych (naprawy, nacjonalizacja, obróbki, przetworzenie)
konsumpcyjne - usługi konsumowane indywidualnie przez jednostki , bądź zbiorowo przez społeczeństwo, takie jak: edukacja, oświata, ochrona zdrowia, rekreacja, nauka
ogólnospołeczne - zaspokajają potrzeby społeczeństwa w zakresie porządku i bezpieczeństwa (obronność, aparat władzy, samorządy terytorialne, służby bezpieczeństwa)
EKD - Europejska Klasyfikacja Działalności; obowiązuje od 1993 r., weszła w zycie w Polsce w związku ze stowarzyszeniem z Unią Europejską; EKD stosują też kraje CEFTA stowarzyszone z UE.
PKWiU - Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług - od 1995 r., zharmonizowana z EKD, ma przestać obowiązywać od 2001 r.
EKD i PKWiU - potrzeby wewnętrzne
CECHY USŁUG
nie ma postaci materialnej
nie można ich magazynować
nie można ich wypożyczać ani transportować
akt kupna - sprzedaży wyprzedza wykonanie usług
zawsze jest kupowana tylko raz
przed zakupem nie można ocenić jej jakości
nie można nabyć prawa własności do usługi
nie można oderwać usługi od usługodawcy
nie podlegają standaryzacji (standaryzuje się kwalifikacje usługodawcy)
są bardziej pracochłonne niż materiałochłonne
Udział usług w handlu światowym - ok. 25%; tylko tyle, ponieważ są konsumowane przy produkcji, istnieje szara strefa oraz z powodu niedoszacowania. Roczni tempo największe w latach 70 (ok. 17%) w latach 90 - 7 - 8%.
Niedoszacowanie - bo często usługi są sprzedawane łącznie z towarem, trudno je wydzielić, poza tym każdy kraj ma swoją klasyfikację usług - trudność w sporządzeniu porównywalnych statystyk.
Wiele krajów zalicza do usług tzw. Usługi czyste, nie zaliczając do usług usług czynnikowych, czyli usług świadczonych przez czynniki produkcji (praca, kapitał) - np. dochody z inwestycji bezpośrednich (transfery dywidendy z tytułu posiadanych akcji, transfery części zysku, transfery wynagrodzeń osób wyjeżdżających legalnie do pracy).
Usługi czyste + usługi czynnikowe = obroty niewidzialne
Klasyfikacja usług obowiązuje wg MFW. W Polsce stosuje się klasyfikacje EKD i PKWiU.
Wg MFW wyróżnia się:
usługi transportowe (pasażerski i towarowy)
turystyka (22 - 23%) - dynamika rosnąca
usługi rządowe
transfery z tytułu obrotu dobrami niematerialnymi
transfery z tytułu inwestycji bezpośrednich
pozostałe usługi transportowe (usługi związane z transportem - składowanie, cargo itp.)
Usługi pozostałe to ok. 50% usług światowych, potem jest transport (usługa nienowoczesna; malejąca dynamika; 26% udziału)
25 krajów ze 190 realizuje ok. 80% importu i eksportu, w tym pierwsza szóstka prawie 50% (wniosek - duża koncentracja)
Kraje będące największymi eksporterami są jednocześnie największymi importerami.
Udział Europy Środkowowschodniej - tylko 5%, krajów rozwijających się - ok. 25%, tak wysoki, bo zaliczono tu również tygrysy azjatyckie.
Ujemny bilans usług - Niemcy (duży import usług turystycznych, trzy razy większy niż eksport), Japonia (największy na świecie importer dóbr niematerialnych), Kanada.
Dodatni bilans - USA, Francja, WB, Hiszpania,
Najwięksi eksporterzy usług - USA, Francja, Niemcy, Włochy, WB
Najwięksi importerzy usług - USA, Japonia, Niemcy
Najbardziej dochodowa pozycja w bilansie USA to inwestycje bezpośrednie i dochody z obrotu dobrami niematerialnymi
Francja - turystyka, usługi budowlane i profesjonalne związane z ropą naftową, prace geologiczne, infrastruktura wodna
Tendencja - usługi są (+), towary (-) w większości krajów, odwrotnie jest np. w Niemczech i Kanadzie
RODZAJE USŁUG
usługi będące bezpośrednim przedmiotem obrotu międzynarodowego (nie wymagają przepływu usługodawców ani usługobiorców np. bankowe i finansowe)
usługi świadczone przy międzynarodowym przepływie usługodawców (usługi zorientowane popytowo) - niezbędna jest obecność poza granicami kraju czynników produkcji, którymi dysponuje usługodawca (np. consulting, engineering)
usługi świadczone przy międzynarodowych przepływach usługobiorców (determinowane przez podaż) - świadczone w kraju, będącym siedzibą usługodawcy (np.. turystyczne, edukacyjne, medyczne)
usługi świadczone przy międzynarodowych przepływach usługodawców i usługobiorców
LIBERALIZACJA ŚWIATOWEGO HANDLU USŁUGAMI
Zniesienie barier w dostępie do rynków usługowych i w przepływie usług i osób
Liberalizacji dokonuje się różnymi metodami:
tworzenie międzynarodowych ugrupowań państw, bloków polityczno-ekonomicznych (np. UE, CEFTA)
Regionalizacja niekorzystnie wpływa na globalizację i liberalizację. Niektórzy uważają że regionalizacja jest ich pierwszym etapem.
poprzez tworzenie międzynarodowych organizacji, zajmujących się liberalizacją handlu światowego, określających metody, narzędzia, zasady i mechanizmy liberalizacji. Największą taką organizacją jest WTO, również OECD.
poprzez zawieranie międzynarodowych układów i porozumień dotyczących liberalizacji handlu usługami. Najważniejsze do tej pory porozumienie to GATS (General Agreement on Trade in Services). Sygnatariusze GATS to w zasadzie wszystkie kraje WTO
polityka autonomiczna poszczególnych krajów (protekcjonizm, interwencjonizm w sektorze usług)
Sprzeciw przeciwko liberalizacji wniosły kraje słabsze. Kraje zainteresowane - USA i kraje EWG przeforsowały wprowadzenie do obrad spraw związanych z liberalizacją obrotów usługami. Powołano grupę negocjacyjną, mającą opracować tekst porozumień i negocjować z krajami.
GATS składa się z 5 części. W części I nie podano jednoznacznej definicji usług, nie opracowano norm i standardów, ale ustalono kiedy sprzedaż usługi może być uznana za eksport i dochód z tego wliczony do bilansu.
SPRZEDAŻ USŁUGI JEST EKSPORTEM, GDY:
sprzedaż transgraniczna - usługa sprzedawana z jednego kraju odbiorcy z innego kraju np. transport, telekomunikacja, łączność
usługa jest sprzedawana na terenie danego kraju, odbiorcy z innego kraju np. turystyka, hotelsrstwo, gastronomia
usługa jest świadczona przez podmioty działające na terytorium innego kraju, odbiorcom zagranicznym np. filie, delegatury, przedstawicielstwa - usługi głównie bankowe i finansowe
usługa jest świadczona przez specjalistów z jednego kraju, na terytorium innego kraju, na rzecz odbiorców zagranicznych - usługi typu consulting, konserwatorskie
W GATS zastosowano zasadę stand still.
NARZĘDZIA LIBERALIZACJI MIEDZYNARODOWYCH OBROTÓW USŁUGAMI
stosowanie klauzuli narodowej
Klauzula narodowa w przypadku usług mówi, że osoby i podmioty, prowadzące działalność usługową na terytorium innego kraju, nie mogą być traktowane gorzej, niż osoby i podmioty z tego kraju, przy uruchamianiu i prowadzeniu tej działalności
stosowanie KNU w usługach
Dwie układające się strony zobowiązują się do stosowania w handlu wzajemnym takich ulg i preferencji, jakie zostały przyznane lub zostaną przyznane w przyszłości, jakiemukolwiek państwu trzeciemu, najbardziej uprzywilejowanemu.
uregulowania krajowe
harmonizacja standardów jakościowych
Dotyczy kwalifikacji osób świadczących usługi; harmonizacja to ujednolicenie tych standardów
zasada jednorazowego licencjonowania
Wydanie pozwolenia na prowadzenie określonej działalności
instrumenty stosowane na co dzień: stymulacja rozwoju, poprawa jego funkcjonowania, nieograniczony dostęp do rynku
GATS zabrania:
wszelkich działań, mających wpływ na koszty działalności usługowej (np. subsydia)
działania, które zniekształcają konkurencję, wpływ na sztuczne obniżenie kosztów działalności usługowej
bezpośrednie ograniczenie w dostępie do sektorów usługowych jest dozwolone tylko w 3 sytuacjach:
w rejonach o bardzo wysokim poziomie bezrobocia (Niemcy, tereny b. NRD), słaborozwiniętych
obszary dotknięte klęskami żywiołowymi
rozwój nowego podsektora usługowego (stwarzanie warunków rozwoju) kontyngentami (kwity ilościowe dla usługodawców)
Wszelkie działania stymulujące rozwój a nie ograniczające dostępu do rynku dzieli się na 4 grupy:
instytucje finansowe
polityka kredytowa (nisko oprocentowany kredyt)
ulgi podatkowe
subsydia
środki poprawiające otoczenie firm usługowych
do otoczenia zalicza się też infrastrukturę drogową, łączność, telekomunikację
organizacja szkoleń, doradztwo dla firm chcących prowadzić działalność usługową
instrumenty prawno-administracyjne
przepisy dotyczące udziału firm w różnych przetargach
koncesje na działalność
instrumenty finansowe pośrednie
gwarancje państwowe
Najbardziej zliberalizowany sektor w Unii - usługi finansowe (bankowe) - kiedy uzyskają pozwolenie na działalność w jednym kraju UE, mogą działać w drugim. Duży stopień liberalizacji osiągnięto w transporcie - działanie klauzuli narodowej.
Udział rolnictwa w PKB krajów UE - 1 - 3%, odchylenia - Grecja, Hiszpania, Portugalia.
Przemysł - 24 - 25 punktów, ale w Niemczech i Portugalii, Austrii - więcej, w Grecji - mniej.
W krajach słaborozwiniętych - stosunkowo duży udział przemysłu i rolnictwa, w krajach wysokorozwiniętych udział przemysłu w tworzeniu PKB jest niższy.
PKB tworzone przez sektor usług (bez rządowych i budowlanych) sięga 70%, z wyjątkiem Niemiec.
Udział usług w tworzeniu PKB jest największy w Szwecji, Danii, WB, Belgii.
Najważniejsze podsektory usług (tam skupia się największe zatrudnienie):
działalność handlowa - zatrudnienie dochodzi średnio do 35%, Portugalia - więcej, Grecja, Hiszpania (powyżej 40% zatrudnienia) - bo w krajach słaborozwiniętych
Zatrudnienie w sektorze tradycyjnym - handel - nowe przedsiębiorstwa rolne; Dania, Holandia - ok. 30% (duże podmioty, inna struktura zatrudnienia)
transport - 10-12% zatrudnienia, wyższe - Dania, Portugalia, Włochy, Hiszpania. Dania - gospodarka morska.
Hotele, gastronomia - średnie zatrudnienie 8-10%, Hiszpania - 15,5%, kraje Beneluksu - powyżej średniej, jak również kraje turystyczne i Irlandia.
Finansowe - średnie 7-8%, Luksemburg - ok. 18%, Dania, Włochy, Hiszpania - 5,3%, Grecja, Portugalia - ok. 4%
Pozostałe (usługi nowoczesne, wymagają dużych nakładów kapitałowych, dużego rozwoju technologicznego)
Powyżej 3% - udział średni; Grecja - 11%, Hiszpania - powyżej 40%
Kraje słaborozwinięte - niewielki udział zatrudnienia w pozostałych i dlatego mają one mały udział w PKB.
Udział Unii w światowym eksporcie - 44,7%
Udział Unii w światowym imporcie - 55,1%
Ujemny bilans usług - Niemcy, Szwecja, Irlandia, Finlandia, Austria
Dodatni bilans usług transportowych - Niemcy i Austria
Kraje basenu M. Bałtyckiego (z wyjątkiem Niemiec) mają dodatni bilans
Najwięksi eksporterzy usług - Francja, Wochy, Hiszpania
Ujemny bilans usług turystycznych - Niemcy, Belgia, WB, Szwecja, Finlandia, Holandia
Pozostałe:
Najwięksi eksporterzy - Holandia, Niemcy, Francja, WB
Lata 90 - bilans usług dodatni
96 - bilans ujemny spowodowany kryzysem na wschodzie i załamaniem eksportu na rynek niemiecki
97 - bilans dodatni
98 - bilans ujemny - znów deficyt
Pozycja deficytowa w polskim bilansie usług - usługi pozostałe (deficyt w 98 r. wynosił ponad 800 mln)
Pozycja stale na plusie - transport (330 mln), przede wszystkim transport morski, pozostałe transportowe (tranzyt pn-pd, wsch-zach), transport samochodowy - transport zapewnia nam stałe duże wpływy
Polska była w 96 r. na 8 miejscu na świecie pod względem ilości przyjeżdżających, a na 15 pod względem wpływów (turystyka)
Deficyt w grupie usług pozostałe - patenty, obroty prawami autorskimi (ok. (-) 100 mln $), usługi handlowe (ok. (-) 60 mln), finansowe (bankowe - (-) 80 mln i ubezpieczeniowe - ok. 40 mln)
Na plusie usługi budowlane (ok. (+) 100 mln), poczta i komunikacja, hotele i gastronomia, przesył energii elektrycznej
STRUKTURA RODZAJOWA POLSKIEGO IMPORTU I EKSPORTU
eksport
Transport ok. 35%
Turystyka ok. 26%
Usługi budowlane ok. 17%
Handel ok. 10%
Ubezpieczenia ok. 8%
Poczta i telekomunikacja ok. 5%
Finanse ok. 2%
Informatyczne ok. 0,2%
import
Transport ok. 27%
Budowlane pow 17% I handle ok 17%
Ubezpieczenia ok. 15%
Turystyka ok. 11%
Poczta i telekomunikacja ok. 4%
Finanse 3%
Informatyczne ok. 2%
Najważniejsi partnerzy dla Polski: kraje Unii ;Niemcy, Francja - turystyka i handel (konsumpcja zagraniczna), rozwija się eksport usług do Libii, Turcji, Ukrainy (eksport usług), kraje CEFTA-y (grupa wyszechradzka)
Bilans handlowy Polski (obroty towarowe) ujemny, pewne korzyści osiągane w eksporcie usług przez konsumpcję zagraniczną (firmy zagraniczne jako generalny wykonawca, a pewne firmy jako podwykonawca)
Szukasz gotowej pracy ?
To pewna droga do poważnych kłopotów.
Plagiat jest przestępstwem !
Nie ryzykuj ! Nie warto !
Powierz swoje sprawy profesjonalistom.
Strona 1 z 7
![]() | Pobierz dokument praca.magisterska.a11440.dokumenty.2.doc Rozmiar 75 KB |